Storytelling: een techniek voor boeiende verhalen

over storytelling, verhalen

storytellingvertelverhaal.jpg

Storytelling is een techniek je die helpt om je presentatie levendig te maken. Een goed verhaal in plaats van een droge opsomming doet wonderen.

Maar hoe begin je eraan? Wat zijn de basiselementen van een goed verhaal? En welke technieken kunnen je helpen om de kracht van storytelling te benutten?

Een doeltreffende en makkelijk toepasbare methode is de CAST-techniek:

- De C staat voor Content. Dit zijn alle elementen die de inhoud van je verhaal gaan bepalen. Wie speelt de hoofdrol, waar speelt je verhaal zich af, wat gebeurde er, wanneer was dat, waarom deed jij/die persoon dat, hoe gebeurde dat…?

- De A staat voor Audience. Er is namelijk een verschil tussen een primair en secundair publiek. Het primaire publiek zit in de zaal of ziet en hoort je rechtstreeks op een scherm. Ze zijn de eerstelijns-toehoorders. Als zij je verhaal doorvertellen, dan doen ze dat aan je secundaire publiek. Hoe makkelijker je primaire publiek je verhaal dus kan onthouden, hoe meer je boodschap zich zal verspreiden!

- De S leidt ons naar Story. Hoe ziet de basisstructuur van een goed verhaal eruit? Je begint met een schets van de situatie. In het Engels zeggen ze: ‘setting the scene’. Waar begint je verhaal, wat zien we daar, wat horen we, waar bevinden we ons…?

Na een tijdje doet er zich in je verhaal een incident of een conflict voor. Alleen als er een kantelpunt komt,  is een verhaal interessant. In de rest van je verhaal, vertel je hoe jij of iemand anders met dat incident of conflict is omgegaan. Welke reactie kwam er? Hoe heb je het aangepakt? Welke oplossing of inzicht kwam er?

- De T staat voor Telling, het eigenlijke vertellen. Hoe zorg je voor impact bij je toehoorders? Daar speelt je lichaamstaal een grote rol, maar ook een aantal stijlfiguren die je kan gebruiken. Als je daar meer over wil weten, kijk dan even naar de video hieronder!


Meer info: Cursus Storytelling