Klantgericht schrijven

Klantgericht schrijven

Heldere en correcte correspondentie via brief, e-mail en zakelijke documenten


Een heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of u nu communiceert via brief, e-mail, uw website of verslagen en rapporten, een correcte communicatie geeft een positieve uitstraling aan uw bedrijf.

U straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.

In de cursus schriftelijke en zakelijke communicatie leert u heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Correcte stijl, grammatica en spelling komen aan bod via concrete praktijkvoorbeelden en direct bruikbare tips. Een must voor iedereen die welbegrepen wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.

 

Doelgroep

De cursus schriftelijke en zakelijke communicatie is bedoeld voor iedereen die regelmatig brieven, e-mails, rapporten en zakelijke documenten opstelt en op een heldere en professionele manier wenst te communiceren. Na het volgen van deze opleiding weet u hoe u de juiste toon, stijl en taalgebruik hanteert.

Programma

Volgende onderwerpen komen aan bod tijdens deze praktijkgerichte opleiding:

  • Doeltreffend schrijven: wat is het doel van uw communicatie?
  • Correct en helder schrijven: hoe formuleert u een gedachte glashelder en duidelijk?
  • Omgaan met klantgerichte correspondentie (standaardbrieven, rappelbrieven, slechtnieuwsbrieven)
  • De correcte stijl hanteren en uw inhoud positief te formuleren
  • Tien manieren om uw tekst te beginnen en af te sluiten
  • Tips voor een aantrekkelijke structuur, sprekende koppen en kernzinnen
  • Herformuleren van vage of onduidelijke zinswendingen
  • Wanneer en hoe e-mail gebruiken?
  • Professioneel redigeren van een e-mail, inhoud, stijl en vormgeving
  • Hoe omgaan met bestemmelingen in cc en bcc ?


In deze opleiding wordt uitgebreid aandacht besteed aan spelling en grammatica. Aan bod komen de algemene regels van de Nederlandse taal en natuurlijk alle bekende struikelblokken. Ook de stijl (of de toon) van een brief is minstens zo belangrijk als de inhoudelijke boodschap. U leert daarnaast uw boodschap positief te formuleren, de juiste verwijzingen te gebruiken en hoe om te gaan met specifieke taal en vaktermen.

 

Aanpak

De cursus bestaat uit direct toepasbare technieken, veel praktische voorbeelden en korte oefensessies.In deze praktijkgerichte en interactieve workshop nemen we uw interne en externe zakelijke communicatie onder de loep aan de hand van zelf meegebrachte voorbeelden. U krijgt concrete en direct bruikbare tips om van uw schriftelijke communicatie het visitekaartje van uw organisatie te maken. 

Daarnaast leert u clichés en valkuilen te vermijden aan de hand van duidelijke praktijkcases en bekijken we hoe we de leesbaarheid van uw correspondentie kunnen verhogen en hoe u op eenvoudige wijze stijl- en grammaticafouten uit uw teksten kunt halen.

Resultaten

Na deze opleiding heeft doeltreffende schriftelijk en zakelijke communicatie geen geheimen meer voor u.

  • U bent in staat goede zakelijke brieven te schrijven in verschillende vormen en voor diverse doelgroepen.
  • Uw brieven, e-mails en rapporten zijn grammaticaal foutloos, vlot, helder en bondig geformuleerd.
  • Na afloop van de opleiding heeft u alle kennis en vaardigheden in handen om correct en helder te communiceren.

 

Referenties

,,Ik was aangenaam verrast te merken dat er talloze verbeteringen mogelijk zijn aan onze vastgeroeste communicatiegewoontes. De cursus gaf me inzicht in hedendaagse schriftelijke communicatiestijlen en spelling. De opbouw van de training was prima door de combinatie van theorie en oefeningen en ook door in te spelen op de situaties van de dagelijkse praktijk. Een aanrader! ”

Saskia van den Brekel
(KPN Group)

 

,,Met deze training beoogde ik vooral een meer professionele aanpak van mijn emailverkeer. De training deed me stilstaan bij mijn stijl van emailen en hoe ik deze met kleine aanpassingen kan optimaliseren. Het aangeboden curusmateriaal was overzichtelijk en laat me toe het geleerde meteen toe te passen in de praktijk. ”

Isolde Funk
(Gouden Gids)

 

,,Mijn doelstelling was om beter zakelijk te communiceren. Ik wou vooral mijn e-mail verkeer beknopter en duidelijker laten overkomen. Er werden in de cursus een aantal bruikbare technieken uitgelegd en ook oefeningen werden samen uitgevoerd. Enkele van de aangeleerde tips en technieken ga ik zeker toepassen. ”

Dirk Verjans
(Tenneco Automotive)

 

,,Ik wilde leren om op nog meer klantvriendelijke manier e-mails te schrijven. Daarnaast was het belangrijk om de nodige handvaten te krijgen om op een creatieve manier teksten voor het web en voor nieuwsbrieven te schrijven Deze verwachting werd volledig ingevuld dankzij de nuttige tips en de praktische oefeningen. De syllabus neem ik nog steeds bij de hand wanneer ik teksten schrijf. ”

Nathalie Verheyden
(Genzyme)

 

 

Inschrijven voor deze Open Training

Locatie Taal Data en uren Trainer Prijs
(Excl. BTW)
Inschrijven

GENT - Expert Academy, Bibliotheekstraat 8, 9000 Gent

Liggingsplan
NL

Vrijdag 9 maart 2018 van 9u tot 17u


Max. 12 deelnemers
Harald Van Beeck

Harald Van Beeck

€ 595,00

Inclusief deelnamecertificaat, persoonlijke checklist, syllabus, verzorgde lunch en koffiepauzes
Inschrijven

Deze opleiding is beschikbaar als:

Personal coaching

De perfecte oplossing voor wie een intensieve en praktijkgerichte training op maat wenst.

In company training

Als groepstraining voor meerdere medewerkers van uw bedrijf of organisatie.

Compacte Workshop

Een korte, krachtige en intense vorm van training van een halve dag, een avondsessie of een moment naar keuze.

Contacteer ons voor meer info of een voorstel op maat