Slimmer rekruteren via sociale media: 5 tips

over employer branding, recruiting

womanlaptop.jpg

Rekrutering en vooral de geschikte kandidaten aanwerven is een pak lastiger geworden. Het louter publiceren van vacatures op sociale media werkt helaas niet meer. Als je succesvol talent wil aantrekken dan heb je een stevige employer branding strategie nodig. In dit artikel lees je hoe je het verschil kan maken en welke kanalen je best inzet.

Waarom zou je als bedrijf meer moeten inzetten op sociale media? Er zijn 3 belangrijke redenen hiervoor.

Kwalitatief hoogwaardige kandidaten 

Volgens onderzoek vindt 59% van de recruiters dat kandidaten die via sociale media zijn gevonden van de hoogste kwaliteit. Vooral LinkedIn maakt het voor recruiters mogelijk om zich te richten op zeer specifieke doelgroepen en mensen aan te nemen die bij hun organisatiecultuur passen. Door mensen met specifieke kennis, vaardigheden en ervaring te benaderen, kunnen recruiters irrelevante sollicitaties elimineren en kandidaten van betere kwaliteit aanwerven.

Sneller en goedkoper rekruteren 

Recruiters die sociale media gebruiken voor werving, besteden meestal minder middelen om nieuwe kandidaten aan te nemen, en ze vullen hun positie sneller in vergeleken met recruiters die zich richten op andere kanalen. Adverteren op sociale media is ook veel goedkoper dan op de meeste job sites.

Employer branding als hefboom

Volgens onderzoek doet 75% van de kandidaten onderzoek naar de reputatie van een bedrijf voordat ze solliciteren en hierbij gebruiken ze vooral sociale media. Daarom zijn sociale media een belangrijk middel om de organisatiecultuur en de waarden van het bedrijf uit te dragen.

Hoe pak je dit concreet aan? Enkele tips en best practices

1. Kies de juiste kanalen

Vandaag de dag zijn er veel verschillende social media kanalen. Daarom is het belangrijk om te begrijpen hoe elk van de kanalen werkt en wie het primaire publiek is op elk kanaal. Hoewel Instagram bijvoorbeeld het meest geschikt is voor mensen die zich richten op design, marketing, retail en dergelijke, is dit kanaal misschien niet de beste keuze voor IT-gerichte profielen. Daarvoor is LinkedIn nog steeds het meest efficiënte netwerk. Meer dan 90% van de recruiters gebruikt LinkedIn om vacatures succesvol in te vullen.

2. Zorg voor een sterk profiel

De sociale media profielen moeten de cultuur en kernwaarden van het bedrijf weerspiegelen. Denk dan niet alleen aan het bedrijfsprofiel maar ook aan het persoonlijke profiel van jezelf en je medewerkers. De kans is groot dat een potentiële kandidaat het persoonlijke profiel van de recruiter of van andere medewerkers binnen het bedrijf gaat bekijken. Je wil natuurlijk de juiste indruk maken. 

3. Gebruik uitnodigende beelden en pakkende teksten

Vooral afbeeldingen waar mensen op staan, scoren tot 35% beter dan andere beelden. Een foto van je team bijvoorbeeld, of een testimonial van een collega spreekt meteen tot de verbeelding. Hou je tekst kort en bondig maar zorg dat er duidelijk staat naar wie je op zoek bent.

4. Betrek je team of collega’s 

Het is niet alleen de taak van de HR-afdeling om vacatures te verspreiden. Iedereen binnen het bedrijf kan hierbij een rol spelen en een stukje ‘ambassadeur’ worden van het bedrijf. Organisaties die employer brand ambassadors hebben, zijn veel succesvoller in het aantrekken van nieuwe kandidaten en het rekruteren van toptalent. Potentiële kandidaten gaan veel sneller in op een sollicitatie als  ze erover hoorden via een persoonlijke connectie in hun netwerk. Uit onderzoek blijkt dat ze meer vertrouwen hebben in aanbevelingen van vrienden en familie dan in een job posting op een company page.

De eigen werknemers spelen dus een cruciale rol bij employer branding. Geef je wervingsstrategie dus een boost met employee advocacy

5. Kijk verder dan actief werkzoekenden

Job posts op specifieke wervingssites richten zich hoofdzakelijk tot actief werkzoekenden. Via sociale media komt jouw aanbod ook onder de aandacht van mensen die niet meteen actief op zoek zijn naar een andere job, maar wel een beter aanbod zouden overwegen. Deze mensen gaan niet naar vacaturebanken en ze bezoeken ook geen carrièresites van bedrijven. Maar ze worden misschien wel getriggerd door nieuwe kansen.

Omdat er veel meer passieve dan actieve werkzoekenden zijn, is het dus een goede strategie om beide groepen te bereiken. Sociale media is de beste manier om dat te doen.

Rekruteren via sociale media is geen quick fix. Het vergt aandacht, inzicht, strategie en tijd. Een sterke employer branding kan niet van de ene op de andere dag worden opgebouwd.

Toch loont het de moeite (zeker op langere termijn) om het potentieel hiervan te benutten, omdat het leidt tot een verbetering in zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de kandidaten. 

Meer info: Rekruteren via social media