Klantgericht schrijven

Over de opleiding

Heldere en correct geschreven correspondentie via e-mail en zakelijke documenten

Heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of je nu communiceert via brief, e-mail, je website of verslagen en rapporten, correcte communicatie geeft een positief imago aan je bedrijf.

Je straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.

In de cursus Schriftelijke en Zakelijke Communicatie leer je heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Correcte stijl, grammatica en spelling komen aan bod via concrete praktijkvoorbeelden en direct bruikbare tips.

Een must voor iedereen die duidelijk en effectief wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.

Programma

Volgende onderwerpen komen aan bod tijdens deze praktijkgerichte opleiding:

  • Doeltreffend schrijven: wat is het doel van uw communicatie?
  • Correct en helder schrijven: hoe formuleert u een gedachte glashelder en duidelijk?
  • Omgaan met klantgerichte correspondentie (standaardbrieven, rappelbrieven, slechtnieuwsbrieven)
  • De correcte stijl hanteren en uw inhoud positief te formuleren
  • Tien manieren om uw tekst te beginnen en af te sluiten
  • Tips voor een aantrekkelijke structuur, sprekende koppen en kernzinnen
  • Herformuleren van vage of onduidelijke zinswendingen
  • Wanneer en hoe e-mail gebruiken?
  • Professioneel redigeren van een e-mail, inhoud, stijl en vormgeving
  • Hoe omgaan met bestemmelingen in cc en bcc ?


In deze opleiding wordt uitgebreid aandacht besteed aan spelling en grammatica. Aan bod komen de algemene regels van de Nederlandse taal en natuurlijk alle bekende struikelblokken.

Aan de hand van echte case studies en voorbeelden uit de zakelijke wereld worden de principes van klantgericht schrijven geïllustreerd en toegepast.

Je leert daarnaast je boodschap positief te formuleren, de juiste verwijzingen te gebruiken en hoe om te gaan met specifieke taal en vaktermen.

Doelgroep

De cursus schriftelijke en zakelijke communicatie is bedoeld voor iedereen die regelmatig brieven, e-mails, rapporten en zakelijke documenten opstelt en op een heldere en professionele manier wenst te communiceren. Na het volgen van deze opleiding weet u hoe u de juiste toon, stijl en taalgebruik hanteert.

Aanpak

De cursus bestaat uit direct toepasbare technieken, veel praktische voorbeelden en korte oefensessies. In deze praktijkgerichte en interactieve workshop nemen we je interne en externe zakelijke communicatie onder de loep aan de hand van zelf meegebrachte voorbeelden. Je krijgt concrete en direct bruikbare tips om van je schriftelijke communicatie het visitekaartje van je organisatie te maken.

Daarnaast leer je clichés en valkuilen te vermijden aan de hand van duidelijke praktijkcases. We bekijken hoe we de leesbaarheid van je correspondentie kunnen verhogen en hoe je op eenvoudige wijze stijl- en grammaticafouten uit je teksten kunt halen.

Mogelijke trainers

Resultaten

Na deze opleiding heeft doeltreffende schriftelijke en zakelijke communicatie geen geheimen meer voor je.

  • Je bent in staat goede zakelijke brieven te schrijven in verschillende vormen en voor diverse doelgroepen. Je brieven, e-mails en rapporten zijn grammaticaal foutloos, vlot, helder en bondig geformuleerd.
  • Je schrijft effectievere zakelijke e-mails die de aandacht van de ontvangers trekken.
  • Daarnaast leer je de grootste valkuilen en ergernissen in zakelijke communicatie te vermijden.

Na afloop van de opleiding heb je alle kennis en vaardigheden in handen om correct en helder te communiceren.

 

Referenties

“Ik was aangenaam verrast te merken dat er talloze verbeteringen mogelijk zijn aan onze vastgeroeste communicatiegewoontes. De cursus gaf me inzicht in hedendaagse schriftelijke communicatiestijlen en spelling. De opbouw van de training was prima door de combinatie van theorie en oefeningen en ook door in te spelen op de situaties van de dagelijkse praktijk. Een aanrader!”

Saskia van den Brekel - KPN Group

Saskia van den BrekelKPN Group

“Ik wilde leren om op nog meer klantvriendelijke manier e-mails te schrijven. Daarnaast was het belangrijk om de nodige handvaten te krijgen om op een creatieve manier teksten voor het web en voor nieuwsbrieven te schrijven Deze verwachting werd volledig ingevuld dankzij de nuttige tips en de praktische oefeningen. De syllabus neem ik nog steeds bij de hand wanneer ik teksten schrijf.”

Nathalie Verheyden - Sanofi Belgium

Nathalie VerheydenSanofi Belgium

“Er werden veel tips aangeleverd en het feit dat we zelf oefeningen mochten maken liet ons meer nadenken. Het liet ons beseffen dat we elke dag veel communiceren maar niet altijd op de juiste manier (te negatief, onduidelijk, niet overzichtelijk, niet to the point,...). De trainer was heel aangenaam en zorgde voor een goede interactie. Er was een losse sfeer en vragen werden direct beantwoord. Een opleiding op maat dus:-)”

Vanessa De Proot  - Stad Dendermonde

Vanessa De Proot Stad Dendermonde

Inschrijven

Kies hieronder de datum en de gewenste locatie voor deze training.

Online Workshop

Online

di 18.02.2025 (09u00 tot 12u00)
Nederlands

Prijs vanaf

€ 395,00(exclusief BTW)

Nog 4 plaatsen beschikbaar