Opleiding 'Klantgericht schrijven'
- 3-10-2023 - Online - NL
- 15-03-2024 - Online - NL
vanaf € 395,00 (Excl. BTW)
Deze opleiding op maat van uw organisatie? Meer info over online mogelijkheden? Contacteer ons
Heldere en correcte correspondentie via brief, e-mail en zakelijke documenten
Een heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of u nu communiceert via brief, e-mail, uw website of verslagen en rapporten, een correcte communicatie geeft een positieve uitstraling aan uw bedrijf.
U straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.
In de cursus schriftelijke en zakelijke communicatie leert u heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Correcte stijl, grammatica en spelling komen aan bod via concrete praktijkvoorbeelden en direct bruikbare tips. Een must voor iedereen die welbegrepen wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.
Volgende onderwerpen komen aan bod tijdens deze praktijkgerichte opleiding:
- Doeltreffend schrijven: wat is het doel van uw communicatie?
- Correct en helder schrijven: hoe formuleert u een gedachte glashelder en duidelijk?
- Omgaan met klantgerichte correspondentie (standaardbrieven, rappelbrieven, slechtnieuwsbrieven)
- De correcte stijl hanteren en uw inhoud positief te formuleren
- Tien manieren om uw tekst te beginnen en af te sluiten
- Tips voor een aantrekkelijke structuur, sprekende koppen en kernzinnen
- Herformuleren van vage of onduidelijke zinswendingen
- Wanneer en hoe e-mail gebruiken?
- Professioneel redigeren van een e-mail, inhoud, stijl en vormgeving
- Hoe omgaan met bestemmelingen in cc en bcc ?
In deze opleiding wordt uitgebreid aandacht besteed aan spelling en grammatica. Aan bod komen de algemene regels van de Nederlandse taal en natuurlijk alle bekende struikelblokken. Ook de stijl (of de toon) van een brief is minstens zo belangrijk als de inhoudelijke boodschap. U leert daarnaast uw boodschap positief te formuleren, de juiste verwijzingen te gebruiken en hoe om te gaan met specifieke taal en vaktermen.
De cursus schriftelijke en zakelijke communicatie is bedoeld voor iedereen die regelmatig brieven, e-mails, rapporten en zakelijke documenten opstelt en op een heldere en professionele manier wenst te communiceren. Na het volgen van deze opleiding weet u hoe u de juiste toon, stijl en taalgebruik hanteert.
De cursus bestaat uit direct toepasbare technieken, veel praktische voorbeelden en korte oefensessies.In deze praktijkgerichte en interactieve workshop nemen we uw interne en externe zakelijke communicatie onder de loep aan de hand van zelf meegebrachte voorbeelden. U krijgt concrete en direct bruikbare tips om van uw schriftelijke communicatie het visitekaartje van uw organisatie te maken.
Daarnaast leert u clichés en valkuilen te vermijden aan de hand van duidelijke praktijkcases en bekijken we hoe we de leesbaarheid van uw correspondentie kunnen verhogen en hoe u op eenvoudige wijze stijl- en grammaticafouten uit uw teksten kunt halen.
Na deze opleiding heeft doeltreffende schriftelijk en zakelijke communicatie geen geheimen meer voor u.
- U bent in staat goede zakelijke brieven te schrijven in verschillende vormen en voor diverse doelgroepen.
- Uw brieven, e-mails en rapporten zijn grammaticaal foutloos, vlot, helder en bondig geformuleerd.
- Na afloop van de opleiding heeft u alle kennis en vaardigheden in handen om correct en helder te communiceren.
Kies hieronder de datum en de gewenste locatie voor deze training.
Heldere en correcte correspondentie via brief, e-mail en zakelijke documenten
Een heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of u nu communiceert via brief, e-mail, uw website of verslagen en rapporten, een correcte communicatie geeft een positieve uitstraling aan uw bedrijf.
U straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.
In de cursus schriftelijke en zakelijke communicatie leert u heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Correcte stijl, grammatica en spelling komen aan bod via concrete praktijkvoorbeelden en direct bruikbare tips. Een must voor iedereen die welbegrepen wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.
Datum
- dinsdag 3-10-2023,
van 09u00 tot 12u00
Heldere en correcte correspondentie via brief, e-mail en zakelijke documenten
Een heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of u nu communiceert via brief, e-mail, uw website of verslagen en rapporten, een correcte communicatie geeft een positieve uitstraling aan uw bedrijf.
U straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.
In de cursus schriftelijke en zakelijke communicatie leert u heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Correcte stijl, grammatica en spelling komen aan bod via concrete praktijkvoorbeelden en direct bruikbare tips. Een must voor iedereen die welbegrepen wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.
Datum
- vrijdag 15-03-2024,
van 09u00 tot 12u00
Deze opleiding is ook beschikbaar als personal coaching, in-company training of compacte workshop.
Contacteer ons voor meer info of een voorstel op maat.
ReferentiesWat onze klanten denken van deze opleiding
"Ik was aangenaam verrast te merken dat er talloze verbeteringen mogelijk zijn aan onze vastgeroeste communicatiegewoontes. De cursus gaf me inzicht in hedendaagse schriftelijke communicatiestijlen en spelling. De opbouw van de training was prima door de combinatie van theorie en oefeningen en ook door in te spelen op de situaties van de dagelijkse praktijk. Een aanrader!”
Saskia van den Brekel - KPN Group
"Ik wilde leren om op nog meer klantvriendelijke manier e-mails te schrijven. Daarnaast was het belangrijk om de nodige handvaten te krijgen om op een creatieve manier teksten voor het web en voor nieuwsbrieven te schrijven Deze verwachting werd volledig ingevuld dankzij de nuttige tips en de praktische oefeningen. De syllabus neem ik nog steeds bij de hand wanneer ik teksten schrijf.”
Nathalie Verheyden - Genzyme
"Er werden veel tips aangeleverd en het feit dat we zelf oefeningen mochten maken liet ons meer nadenken. Het liet ons beseffen dat we elke dag veel communiceren maar niet altijd op de juiste manier (te negatief, onduidelijk, niet overzichtelijk, niet to the point,...). De trainer was heel aangenaam en zorgde voor een goede interactie. Er was een losse sfeer en vragen werden direct beantwoord. Een opleiding op maat dus:-)”
Vanessa De Proot - Stad Dendermonde