Hoe overtuig ik mijn manager om een training te volgen?

over hoe je baas overtuigen

employee-boss.jpg

"Ik krijg tegenwoordig steeds meer taken toegewezen in velden waarin ik niet echt bedreven ben. Ik zou graag een opleiding volgen om me hierin beter thuis te voelen. Hoe breng ik dit aan bij mijn baas?"

Je wil graag een opleiding volgen en met de juiste argumenten je manager of baas overtuigen. Hoe pas je dat aan?

Laten we ervan uitgaan dat je baas een druk bezet persoon is. Mijn motto is: val je baas niet lastig met een vraag, maar met een voorstel.

Je bereikt veel meer door een dossier in te dienen met een overzicht van de verschillende trainingsmogelijkheden op de markt, dan naar hem stappen met de vraag: ‘Zou het misschien eventueel niet nuttig zijn voor mij m een workshop Presentatietechnieken te volgen?’

 

 

Om je baas van iets overtuigen, maak je het best gebruik van een stappenplan. Laten we even bij het voorbeeld blijven:

STAP 1: Maak een vooronderzoek: Ga op zoek op het internet naar de workshops Presentatietechnieken die jou het best liggen en vraag informatie aan.

STAP 2: Denk na en maak een lijst van de voordelen van de training. Voordelen voor jezelf, voor je afdeling, maar ook voor het bedrijf. 

STAP 3: Onderzoek en vergelijk de kosten. Ga er niet van uit dat de goedkoopste oplossing altijd de beste is. Als het bedrijf bereid is om in jouw Presentatietechnieken wil investeren, kan je maar meteen voor het beste gaan.

STAP 4: Onderzoek en vergelijk de tijdsbesteding. Soms is een kort en krachtig traject in Personal Coaching een betere investering dan een (ongetwijfeld boeiende) jaaropleiding aan een universiteit. Kijk ook naar het moment van de workshop: stel een periode voor dat het traditioneel minder druk in de organisatie is.

STAP 5: Denk vooraf goed na over een sterke motivatie om net deze opleidingte volgen. Probeer een heldere redenering op te bouwen.


VOOROORDELEN

En dan is het moment daar om je baas te overtuigen. Een goed moment om dit te berde te brengen, is bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek of een evaluatiemoment. Op zo’n momenten kan je ook een akkoord vragen zodat de trainingen kunnen worden ingepland.

Bezorg je baasvooraf je uitgewerkt voorstel en bereid je voor op een aantal vragen en bedenkingen. Eigenlijk zijn dit meestalvooroordelenmet betrekking tot trainingen en workshops, die zonder problemen kunnen weerlegd worden.

Hieronder enkele voorbeelden:

1. Een training is tijdverlies

Bedrijven zijn gericht op de maximalisatie van omzet en winst, maar zijn ook gefocust op een sterke return on investment (ROI). Uit menig onderzoek blijkt dat je ROI pas wordt gerealiseerd wanneerje werknemers:

  1. de kans krijgen om te groeien
  2. de kans krijgen om geprikkeld te worden
  3. nieuwe inzichten kunnen verwerven

Alle wegen leiden met andere woorden naar trainingen en workshops.

2. Je bent een dag of meer weg van de bureau en van de werkvloer!

Hier moet je je baas gewoon gelijk geven. Maar je moet hem wel duidelijk maken dat even een andere omgeving noodzakelijk is om nieuwe prikkels te krijgen. Even weg van de dagelijkse beslommeringen en routine is belangrijk om met een creatieve en frisse geest de dagelijkse problemen te lijf te gaan. Neem nu een onderwerp als Time Management: net door letterlijk afstand te nemen van je dagelijkse processen en te reflecteren hoe het anders kan, slaag je erin om je tijdrovers de baas te kunnen.

Ook niet onbelangrijk om te weten: sommige coachings gebeuren on the spot. Een sessie Time Management kan ook gegeven worden in je eigen bureau. Als ik salestrainingen geef, gebeurt het al eens dat ik een dag meega op klantenbezoek.

3. Door een training aan te vragen, plaats ik mezelf in een zwakke positie: ik geef toe dat ik mijn job niet aankan.

Het is net het tegenovergestelde. Als manager zou ik net ontgoocheld zijn in mijn werknemers wanneer ze niet de drang hebben om zichzelf te ontwikkelen. Een beetje ambitie is nooit verkeerd. Ik las onlangs over een groot behoefteonderzoek bij de Vlaamse werknemers. Blijkt dat wij in onze job behoefte hebben aan 3 dingen:

  1. waardering
  2. respect
  3. potentieel om te groeien zodat we productiever worden

4. Trainingen zijn saai. Ik val altijd in slaap.

Ik heb in mijn carrière zelf reeds honderden trainingen gevolgd en ik ben heel vaak in slaap gevallen. Veel, zoniet alles, heeft te maken of de trainers zelf geïnspireerd is en de kwaliteiten heeft om zijn materie enthousiast over te brengen. Kijk bij de keuze van de trainer of hij of zij een bedrijfservaring heeft en of hij of zij een expertise heeft in het onderwerp.

Voor mij moet een workshop pakkend, beeldend, anekdotisch zijn. Daarnaast moet je binnen een veilige en beschermende omgeving (fouten maken mag!) samen met de trainer naar een geschikte oplossing zoeken voor jouw persoonlijke vragen. Geloof me: zo’n trainingen bestaan!

5. Trainingen zijn duur

Wat is duur? In workshops rond sales, doe ik soms de volgende oefening. Ik vraag aan iedereen: ‘Wat is het maandloon van een directeur waarvan je vermoedt dat hij heel veel geld krijgt?’ Gegarandeerd liggen de antwoorden tussen de 3.000 en de 150.000 EUR. Duur is met andere woorden relatief.

Wat trainingen betreft, bestaan er verschillende opties. Een Personal Coaching is inderdaad de duurste oplossing. Maar misschien ook wel de meest efficiëntste? Voor andere onderwerpen kan het interessant zijn om een aantal collega’s enthousiast te maken voor jouw trainingsonderwerp. Op die manier kan er een In Company Training worden georganiseerd voor een aantal medewerkers binnen hetzelfde bedrijf. Kleine bedrijven kunnen hierin creatief zijn en het op een akkoordje gooien met een ander klein bedrijf. Zo leveren ze samen enkele cursisten en delen ze de kosten van de externe trainer. De meest budgetvriendelijk oplossing is, uiteraard, een Open Training. Van deze trainingen liggen de data al enkele maanden op voorhand vast. Een voordeel van zo’n workshops is dat impulsen krijgt van andere sextoren, van andere functies, van andere mensen.

Vergeet ook niet dat de Vlaamse Overheid een fantastisch systeem zoals de kmo-portefeuille (www.kmoportefeuille.be) heeft uitgewerkt. Op die manier kunnen bedrijven tot 50% van hun investeringen voor trainingen en coachings terugkrijgen.

6. Vele opleidingen zijn te algemeen, theoretisch en te weinig praktijkgericht.

‘Praktijkgericht’ is een voor mij een superbelangrijk woord. Wat heb je aan een salestrainer die het 7 stappenmodel in mooi gekleurde bulletpoints op zijn PowerPoint brengt? Niets. Dan kan je evengoed een boek lezen of de informatie op het internet gaan zoeken. Een goeie training moet een aaneenschakeling zijn van herkenbare oefeningen. Een veel gebruikt woord hierbij is ‘bewustwording’. Het is belangrijk dat je zelf het proces ondergaat in plaats van dat een trainer zegt wat je wel mag en wat niet mag doen. Door zelf tot inzicht te komen, met behulp van een coach uiteraard, leer je meer.

Vandaar ook dat een training in een beschermende omgeving moet plaatsvinden. Je moet de kans krijgen om op je bek te gaan. En om opnieuw op te staan.

7. Een training is overbodig. Je leert meer on the spot tijdens je job.

In een ideale wereld zou dit kloppen. Een perfecte manager geeft al zijn mensen persoonlijk een ondersteuning en coaching op de werkvloer. Uit alle managementcursussen die ik geef, blijkt dat het managers meestal de tijd ontbreekt om dit te doen. Anderzijds: telkens weer één en dezelfde coach voor je neus krijgen, vermindert de kans om geprikkeld te worden. Het is dus veel beter om je door verschillende experts te laten bijstaan.

 

Op zoek naar een inspirerende training of workshop?

Start hier je ontdekkingstocht: http://www.expertacademy.be/nl/opleidingen

 

Jan Buermans, trainer bij Expert Academy, is afgestudeerd als Master in de Communicatiewetenschappen en begon zijn loopbaan bij ITT Promedia, waar hij de knepen van de verkoop leerde als account manager. Later werd hij Sales Manager & Training Manager bij Belgacom en daarna Sales Director bij Versatel. Jan Buermans heeft reeds vele jaren ervaring als sales professional en business consultant en wordt ten zeerste gewaardeerd om zijn creatieve en praktijkgerichte aanpak. Voor het opleidingsinstituut Expert Academy geeft hij workshops en coachings rond onderwerpen als Leidinggeven, Time Management, Sales , Communicatie en Creativiteit.