Storytelling voor zakelijke presentaties

over Presentatietechnieken, Presenteren met powerpoint, storytelling

storytellingpresentaties.jpg

Ken je dat? Van die presentaties waarbij de spreker een heleboel informatie in een PowerPoint heeft gepropt en deze dan slide per slide afvuurt op het publiek? Daar wordt niemand vrolijk van. Laat staan dat we al die informatie zullen onthouden. Zelfs bij zakelijke of technische presentaties met veel data, grafieken en gegevens is het belangrijk om je informatie zin te geven en dat kan het best met storytelling.

Wanneer je enkel data en statistieken laat zien, dan spreek je vooral het analytische brein aan van je toehoorders. Met storytelling slaag je er in om nog meer overtuigend te zijn, omdat je niet enkel de logische kant van het brein, maar ook de creatieve en emotionele kant aanspreekt. Verhalen triggeren de interesse en zorgen ervoor dat de informatie beter begrepen en onthouden wordt. 

En dit werkt bij elke soort presentatie. Of het nu gaat om een sales pitch, om een product of dienst te verkopen, het overtuigen van het management van een nieuw project of zelfs een technische presentatie voor je team. Storytelling is een cruciale techniek om meer impact te maken en op een overtuigende manier je ideeën over te brengen.

Hoe pak je dat aan? Hoe neem je een publiek mee in je verhaal met behulp van geweldige verteltechnieken? 

Bedenk bij je volgende presentatie dat cijfers en data op zich weinig betekenis hebben. Ze worden veel interessanter als je er een verhaal aan toevoegt. Dus, stel jezelf de volgende vragen bij je voorbereiding: 

  • Wat betekenen deze cijfers?
  • Hoe komen we tot deze informatie?
  • Welk effect heeft dit op onze organisatie?
  • Waarom is de impact van deze gegevens belangrijk? 

Gebruik de antwoorden op deze vragen om de inhoud van je verhaal (of verhalen) vorm te geven. Elk goed verhaal heeft een vorm, een structuur en één of meerdere personages.

Storytelling in je presentatie

De structuur van je presentatie is heel eenvoudig: een begin, een midden en een einde. Vaak worden het begin en het einde van een presentatie een beetje verwaarloosd. En dat is een cruciale fout. Net bij het begin en het einde is de aandacht van het publiek het grootst. Je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken, dus grijp de aandacht van je publiek met een sterke opening van je presentatie. Bekijk hier enkele tips.

Het middenstuk of de body van je presentatie bevat idealiter 3 kernboodschappen (liefst niet meer). Probeer nu deze kernboodschappen tot leven te brengen in een verhaal. De allerbeste verhalen bestaan uit visuele scènes die mensen inspireren en echte emoties oproepen. Grafieken motiveren mensen niet, emoties wel. 

Dus sluit je PowerPoint en doe het volgende. Denk aan de belangrijkste boodschap die je wil overbrengen en wat het belang is voor je publiek. (Waarom geef ik deze presentatie en welke zin/voordeel heeft het voor de toehoorder?). 

Denk nu aan een personage (of meerdere) waarmee je dit verhaal vorm kunt geven. Het personage kan jezelf zijn, een collega (vooraf afstemmen), een klant of een andere persoon. Breng dit personage tot leven door details toe te voegen. Maak daarbij gebruik van je stem, lichaamstaal en je zintuigen om een inspirerend verhaal te vertellen dat impact maakt. Bekijk onderstaande video hoe je dat het beste kunt doen.

Nu je je verhaal, motiverende emoties en visuele triggers hebt vastgelegd, begin je met het invullen van je slides. Vergeet niet dat PowerPoint slechts een hulpmiddel is om het verhaal over te brengen. Jij vertelt het verhaal en niet je PowerPoint.

Een sterke presentatie kan mensen in beweging brengen, maar een slechte presentatie is vaak een afknapper. Door betere verteltechnieken en de kracht van storytelling toe te passen krijg je een betere connectie (en goodwill) bij je publiek, verhoog je de aandachtswaarde en krijg je meer overtuigingskracht. 

Aan de slag met een expert: Workshop Storytelling