Merel De Vleeschouwer: Op zoek naar de ‘onderstroom’…

over Train de Trainer

merel-devleeschouwer.jpg

"De trainer als auteur, regisseur en acteur” is het 10de handboek van Expert Academy. Deze handleiding wil de werkwijze van (beginnende) trainers, docenten en opleiders optimaliseren en professionaliseren.

Het leek ons een leuke aanleiding om onze ervaren trainers zelf eens aan het woord te laten over hun eerste stappen en hun valkuilen. Vandaag is Merel De Vleeschouwer aan de beurt.

Merel De Vleeschouwer: “Ik begon mijn carrière in de sales: eerst bij Velocity daarna bij Telenet. Het zal je dan ook niet verbazen dat de allereerste opleiding die ik gaf, een salestraining was. Mijn 10 jaar lange ervaring zette ik om in een tweedaags programma. Ik was dankbaar dat mijn expertise een houvast en een kapstok betekende voor de deelnemers.

Maar het bleef niet bij dat ene onderwerp.  Op het einde van mijn carrière in het bedrijfsleven was ik gegroeid naar een junior manager functie. Heel uitdagend en boeiend in het begin. Maar op het einde had ik het gevoel teveel met cijfers bezig te zijn en te weinig met mensen.

Het was tijd voor een radicale verandering in mijn loopbaan. Zo werd ik trainer. Mijn behoefte om impact te krijgen op de groei en het bewustzijn van mensen: dat boeit mij nog dagelijks en geeft me enorm veel energie.

Toch ben ik best wel dankbaar voor die bedrijfservaring: het stelt mij in staat om een helikopterview te creëren en projectmatig te kunnen werken. Het zorgt er ook voor dat ik me gemakkelijk kan inleven in de leefwereld van de cursisten.

 “Een sprong in het diepe”

Ik ben altijd zeer zelfverzekerd geweest over mijn sterkte om mensen te enthousiasmeren. Toch blijft het bij elke nieuwe groep een sprong in het diepe. Bij de voorbereiding van mijn trainingen, leg ik een inhoudelijke strengheid aan de dag. Ik stel mezelf en mijn programma voortdurend in vraag. Ook na een training, wanneer ik mijn auto zit. Ik overloop wat nog beter en sterker kon en denk na welke oefening ik de volgende keer kan introduceren om de cursist nòg meer in leermodus te zetten.

Weet je, we verwachten als soft skills trainer van onze deelnemers een enorme veerkracht. We willen dat ze nadenken over hun manier van werken. Meer nog: we stimuleren bij hen een aanpassing in hun gedrag. Het lijkt me dan ook logisch dat ik als trainer ook in zelfreflectie ga. Om sterker te worden. Om nog meer te kunnen inspireren.

Meer dan kennisoverdracht alleen 

Waarom wil iemand trainer worden? De passie om andere mensen te doen groeien is, uiteraard, één belangrijke vereiste. Meestal uit zich dat in een drang naar kennisoverdracht. Maar dat is niet voldoende. Ik heb het in mijn opleidingen vaak over de ‘onderstroom’. We moeten op zoek gaan naar onze onbewuste laag. Het is belangrijk dat onze motivatie en mindset juist zitten. Wat heb ik cursisten van vandaag te bieden?, is een terugkerende vraag. Uiteraard veel. Zolang ik investeer in hun leefwereld, daar ligt mijn kracht. Een juiste connectie met mijn doelgroep en een sterk begrip voor hun noodzaak voor het onderwerp.

Meestal start ik vanuit een verbindende houding, waarbij ik me gelijkwaardig opstel. Om dan van daaruit geloofwaardigheid te creëren met mijn expertise.

Een gouden tip voor beginnende trainers? “Rammel niet enkel je voorbereid lesje af, maar ga oprecht mee in de realiteit van je deelnemers. Dat is de kracht van een goeie trainer.”

 

Download het ebook"Train de trainer" 

Handboek Train de trainer

Download hier via onze e-store