Nooit meer een overvolle agenda met deze tips

| Time management

agenda.jpg

Staat jouw agenda op ontploffen? Vind je maar geen balans tussen werk en vrije tijd? Of heb je het gevoel dat je achter de feiten aanholt? Deze gouden tip zal alvast je leven veranderen: Vul je agenda maar in voor 60% per dag.

Staat jouw agenda op ontploffen? Vind je maar geen balans tussen werk en vrije tijd? Of heb je het gevoel dat je achter de feiten aanholt?

Deze gouden tip zal alvast je leven veranderen: Vul je agenda maar in voor 60% per dag.

Laat dus 40% vrij in je agenda. Op deze manier creëer je rust en ruimte. We plannen onze agenda veel te vol en daardoor voelen we ons soms opgejaagd of ervaren we stress.

Het is een algemeen gegeven dat 60% hoe dan ook 75% wordt. Dat komt omdat je bepaalde taken slecht hebt ingeschat en dan schiet er 25% over voor onvoorziene omstandigheden (vb het kopieerapparaat is defect en je moet wachten, de school belt omdat één van de kinderen ziek is, de garage belt dat er een defect aan je wagen is en dat hij niet klaar zal zijn die avond...)

Slecht inschatten van tijd is een menselijk gegeven, we moeten ons dus beschermen tegen onze eigen foute inschatting door ruimte open te laten in de agenda.

10 onmisbare tips voor een 'gezonde' agendaplanning:

  • Voorzie elke dag tijd voor jezelf, je kinderen, je partner en schrijf dat ook werkelijk op
  • Zet er op tijd je 'vrije' dagen in (vakantie, doktersbezoek, oudercontact)
  • Blokkeer ook minstens 1uur per dag in je werktijd om te kunnen doorwerken aan taken zonder gestoord te worden.
  • Beperk je mailmomenten (niet meer dan 3 keer per dag)
  • Plan je telefoonmomenten: groepeer ze.
  • Anticipeer op taken die op je af komen, welke opdrachten zal je in de toekomst zeker op je planning krijgen? Kan je daar nu al iets aan voorbereiden om stress later te vermijden?
  • Maak je planning de avond voordien, zo niet komen stoorzenders je 's morgens al meteen dwarsbomen! (dek de ontbijttafel, leg je kleren (en die van de kinderen) klaar, poets je schoenen, strijk die bloes, leg je papieren klaar...)
  • Voorzie onvoorziene omstandigheden!
  • Win tijd door extra vroeg op te staan en heel vroeg te beginnen werken (Miracle Mornings zijn een begrip in topmanagement): je kan veel ongestoord werken! Maak gebruik van het systeem van glijdende uren, als dat kan in jullie organisatie. Maar! Beknibbel niet op je slaap, meer uren werken en minder slapen is geen efficiënt timemanagement.
  • Maak blokken van taken, groepeer boekhoudkundige taken, groepeer archivering en klassering, groepeer je verplaatsingen (zowel te voet als met de auto).

 

 Meer weten? http://www.expertacademy.be/nl/time