
Niemand laat graag over zich heen walsen. Of zichzelf met de rug tegen de muur zetten. Maar het is niet altijd zo eenvoudig om duidelijke grenzen te stellen en op te komen voor je eigen belangen, mening of waarden. Dikwijls denken we dan: ja maar wat als de andere boos wordt? Of wat als ik hierdoor de vriendschap, de werkrelatie of mijn carrière in gevaar breng?
Vaak vrezen we de reactie van de ander en kiezen we er voor om niet te reageren. Dat is echter ook geen oplossing, want je blijft zo met het probleem zitten.
Hoe kan je nu toch opkomen voor jezelf, en tegelijk ook rekening houden met je gesprekspartner?
Een zeer doeltreffende en direct toepasbare techniek om op een assertieve manier een boodschap over te brengen, is de DESC-techniek.
Deze techniek is zo waardevol omdat hij je helpt om op een objectieve manier je gevoelens te uiten en duidelijk te maken wat je wenst, terwijl je ook rekening houdt met de behoeften van de anderen.
De techniek bestaat uit 5 fasen:
- Describe: beschrijf de situatie of gedrag objectief en hou je aan de feiten.
- Explain: leg je eigen gemoedstoestand of gevoelens t.o.v. die situatie of gedrag uit.
- Suggest a Solution: suggereer een oplossing, maak er een win-winsituatie van.
- Consequences: benadruk de positieve punten of voordelen van de voorgestelde oplossing voor beide partijen.
- Commitment/Contract: sluit af met een akkoord, met een concrete afspraak.
Een voorbeeld: "Bert, ik stel vast dat je de laatste weken elke vrijdagnamiddag nog met een taak naar me toe stapt. Ik voel me daar niet goed bij, ik zou ook graag mijn vrijdag in alle rust afsluiten. Ik wil je graag nog één keer helpen en dan stel ik voor dat je de volgende keer een andere collega aanspreekt. "Het grote voordeel hiervan is dat zowel jij en ik op tijd naar huis kunnen éndat de werkdruk niet steeds op dezelfde collega terecht komt. Kunnen we dat zo regelen?"
In deze video legt communicatiecoach Jerko Bozikovic uit hoe je deze DESC-techniek kunt toepassen.
Meer weten over hoe je assertiever kan communiceren? Bekijk de assertiviteitstraining
Meer info over Assertief Communiceren en Communicatietechnieken