Moeilijke gesprekken voeren
Over de opleiding
Lastige of niet-productieve werknemers, ontevreden klanten, confrontaties met teamleden… Als medewerker, leidinggevende of collega sta je vaak niet te springen om slecht nieuws te brengen of een confronterend gesprek aan te gaan. Het is niet ongebruikelijk dat zulke gesprekken worden uitgesteld, dat medewerkers zelf moeten raden waar het probleem ligt, of dat feedback te positief wordt verpakt. Bovendien kan lichaamstaal soms leiden tot misverstanden en ervoor zorgen dat het gesprek zijn doel mist.
In deze workshop leer je concrete en direct toepasbare technieken om moeilijke gesprekken effectief te voeren zonder de professionele relatie met anderen in gevaar te brengen.
Wat er aan bod komt deze cursus:
- Inzicht in moeilijke gesprekken: hoe je moeilijke gesprekken kunt benaderen zodat ze in jouw voordeel werken en niet leiden tot conflicten of negatieve gevolgen voor de werkrelatie.
- Constructieve feedback: hoe je op een constructieve manier feedback kunt geven, zowel in positieve als in corrigerende situaties.
- Effectieve communicatie: technieken om je communicatie te optimaliseren, zodat je je boodschap duidelijk overbrengt en misverstanden door lichaamstaal voorkomt.
Met deze training krijg je de tools en technieken om moeilijke gesprekken op een constructieve en effectieve manier aan te pakken. Je leert hoe je problemen kunt oplossen en tegelijkertijd positieve werkrelaties kunt behouden.
Het voeren van moeilijke gesprekken vereist doordachte communicatievaardigheden en strategieën. Of het nu gaat om een lastige discussie op de werkvloer, een conflictsituatie in je persoonlijke leven, of het omgaan met gevoelige onderwerpen, deze cursus biedt waardevolle inzichten en tips om moeilijke gesprekken effectief te voeren.
1. Voorbereiding voor moeilijke gesprekken: de sleutel tot succes
Bereid je goed voor op elk moeilijk gesprek. Begrijp het doel, verzamel relevante informatie en plan je boodschap zorgvuldig voor maximale impact.
Het creëren van een veilige en respectvolle omgeving is essentieel voor productieve gesprekken. Leer hoe je een sfeer van vertrouwen kunt opbouwen waarin iedereen vrijuit kan spreken.
2. Effectieve communicatie maakt moeilijke gesprekken gemakkelijker
We geven concrete technieken om je communicatievaardigheden te versterken en om helder en beknopt je gedachten of standpunten te kunnen delen.
Het vermogen om actief te luisteren en empathie te tonen is van onschatbare waarde bij moeilijke gesprekken. Je leert hoe je begrip kunt tonen voor de perspectieven van anderen en waarom dat zo belangrijk is om succesvoller te zijn in je communicatie.
Effectief omgaan met emoties is cruciaal. Gebruik sterke technieken om kalm te blijven en emoties in evenwicht te houden tijdens moeilijke gesprekken.
3. Van moeilijk gesprek naar oplossing
Je krijgt concrete tips om je te focussen op het vinden van constructieve oplossingen en het bereiken van consensus, in plaats van vast te blijven zitten in problemen.
Het voeren van moeilijke gesprekken is een leerproces. In de cursus gaan we aan de slag met oefeningen en simulaties. We evalueren de gesprekken en zo slaag je erin je vaardigheden te verbeteren een duurzame en authentieke manier.
Moeilijke gesprekken zijn uitdagend, maar met de juiste aanpak kun je effectiever communiceren en succesvolle uitkomsten bereiken.
Heb je ondersteuning nodig bij het voeren van moeilijke gesprekken? Onze experts staan klaar om je te begeleiden.
Programma
Volgende aspecten komen aan bod tijdens deze interactieve training:
- Belang van effectieve communicatie in moeilijke situaties
- Waarom is een moeilijk gesprek zo moeilijk
- De 4 kernvragen tijdens het gesprek
- Omgaan met weerstand en negatieve emoties
- Actief luisteren: technieken en praktische tips
- Lichaamstaal als ondersteuning van uw boodschap
- Gesprekstechnieken zoals de DESC, NAAA, LEO en andere methodes om confronterende gesprekken aan te gaan.
- Omgaan met "Ja, maar" en het bieden van oplossingen
- Assertief een boodschap overbrengen
- Het beëindigen van het gesprek op een positieve noot
- Rollenspellen en simulaties van echte werksituaties
- Bespreking van casestudy's en praktijksituaties
- Feedback en reflectie op de ervaringen van deelnemers
- Persoonlijk actieplan en next steps
Doelgroep
De cursus "Moeilijke en lastige gesprekken voeren" is bedoeld voor iedereen die lastige gesprekken en moeilijke situaties met medewerkers op een positieve en motiverende manier wil aanpakken. De cursus richt zich tot iedereen die interactie heeft met collega's, klanten, partners of teams en daarbij op regelmatige basis confronterende situaties dient aan te pakken.
Aanpak
De workshop wordt afgestemd op de persoonlijke input van de deelnemers. Tijdens deze opleiding wordt geoefend in het geven van feedback en het voeren van moeilijke gesprekken. Er wordt ingezet op reflectieoefeningen, ervaringsuitwisseling en rollenspelen.
Deze opleiding wordt steeds aangepast aan de organisatiecultuur en de competenties van de deelnemers. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van effectieve technieken en methodes die ons helpen om feedback te geven. Direct bruikbare tools zoals de sandwich, duikplank, DESC en de gekraste grammofoonplaat komen uitgebreid aan bod.
Mogelijke trainers
Resultaten
Deze opleiding stelt je in staat om gemakkelijker om te gaan met het brengen van moeilijke of confronterende gesprekken. Irritaties worden op een constructieve manier uitgesproken, collega's voelen zich gesteund, en de samenwerking wordt productiever.
Tijdens deze praktijkgerichte cursus leer je:
- Meer inzicht te krijgen in het effect van slecht nieuws gesprekken op ons professionele leven
- Corrigerende feedback te geven naar anderen toe zonder hen te kwetsen
- Ongewenst of ontoereikend gedrag van anderen bij te sturen
- Conflictsituaties te ontmijnen en op een positieve manier op te lossen
- Op een emotioneel intelligente manier omgaan met lastige situaties
- Feedback als hefboom te benutten voor een beter functioneren met elkaar
Referenties
Inschrijven
Kies hieronder de datum en de gewenste locatie voor deze training.
Lastige of niet-productieve werknemers, ontevreden klanten, confrontaties met teamleden… Als medewerker, leidinggevende of collega sta je vaak niet te springen om slecht nieuws te brengen of een confronterend gesprek aan te gaan. Het is niet ongebruikelijk dat zulke gesprekken worden uitgesteld, dat medewerkers zelf moeten raden waar het probleem ligt, of dat feedback te positief wordt verpakt. Bovendien kan lichaamstaal soms leiden tot misverstanden en ervoor zorgen dat het gesprek zijn doel mist.
In deze workshop leer je concrete en direct toepasbare technieken om moeilijke gesprekken effectief te voeren zonder de professionele relatie met anderen in gevaar te brengen.
Wat er aan bod komt deze cursus:
- Inzicht in moeilijke gesprekken: hoe je moeilijke gesprekken kunt benaderen zodat ze in jouw voordeel werken en niet leiden tot conflicten of negatieve gevolgen voor de werkrelatie.
- Constructieve feedback: hoe je op een constructieve manier feedback kunt geven, zowel in positieve als in corrigerende situaties.
- Effectieve communicatie: technieken om je communicatie te optimaliseren, zodat je je boodschap duidelijk overbrengt en misverstanden door lichaamstaal voorkomt.
Met deze training krijg je de tools en technieken om moeilijke gesprekken op een constructieve en effectieve manier aan te pakken. Je leert hoe je problemen kunt oplossen en tegelijkertijd positieve werkrelaties kunt behouden.
Zemst - Elewijt Center
Prijs vanaf
€ 795,00(exclusief BTW)
Max. 12 deelnemers