Feedback geven en ontvangen

Feedback geven en ontvangen

Feedback is onmisbaar als u met anderen samenwerkt. We sturen elkaars gedrag bij door feedback te geven en te ontvangen. Vaak wordt feedback echter als onprettig of als een vorm van kritiek ervaren, terwijl het net heel positief en opbouwend kan zijn. Hoe geeft u op een juiste manier constructieve feedback? En hoe gaat u best om met het ontvangen van feedback?

 Herkent u de volgende situaties?

  • U wilt feedback geven maar vreest dat dit als kritiek overkomt.
  • U geeft uw mening en merkt achteraf dat uw gesprekspartner daardoor is gekwetst, terwijl u enkel wou helpen.
  • Iemand moet bijgestuurd worden, maar staat niet open voor feedback
  • U ergert zich al weken aan het gedrag van een collega, maar weet niet hoe dit aan hem of haar duidelijk te maken.
  • Iemand uit het team presteert ondermaats, hoe brengt u dit het best ter sprake?
  • U bemerkt dat u te veel aandacht moet besteden aan medewerkers die minder functioneren, waardoor u vergeet om af en toe positieve feedback te geven aan zij die wel goed functioneren
  • Er is geen feedback cultuur in de organisatie, waardoor het soms moeilijk is anderen efficiënt aan te sturen. Hoe kan u een productieve feedback cultuur in uw bedrijf implementeren?

In deze cursus krijgt u inzicht hoe feedback precies werkt. U leert zowel constructieve als corrigerende feedback te geven en te ontvangen op het juiste moment en op een stimulerende manier. Na deze opleiding zal u er in slagen om feedback te gebruiken als krachtige tool om personen aan te sturen en te motiveren in een professionele omgeving.

Doelgroep

De cursus "Feedback geven en ontvangen" richt zich tot iedereen die interactie heeft met collega's, klanten, partners of teams en daarbij op regelmatige basis feedback dient te geven of te ontvangen.

Programma

Volgende aspecten komen aan bod tijdens deze interactieve training:

  • Wat is feedback? En welke soorten zijn er: positieve en corrigerende feedback
  • Het belang van feedback geven
  • Het verschil tussen feedback en kritiek
  • Impact van lichaamstaal, stem, inhoud...
  • Het Johari venster, inzicht verkrijgen in de blinde vlekken van onszelf en anderen
  • Hard on facts, soft on people: feedback over facts en figures
  • Effecten van gedrag concreet benoemen
  • Leren openstaan voor het ontvangen van feedback
  • Persoonlijke belemmeringen overwinnen om feedback te geven
  • Omgaan met emoties bij feedback geven en ontvangen
  • Scheiden van waarneming en interpretatie
  • Oefenen met lastige praktijksituaties

Aanpak

Deze praktijkgerichte training is vooral gebaseerd op concrete oefeningen aan de hand van doelgerichte opdrachten en rollenspellen. Deze opleiding wordt steeds aangepast aan de organisatiecultuur en de competenties van de deelnemers. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van effectieve technieken en methodes die ons helpen om feedback te geven. Direct bruikbare tools zoals de sandwich, duikplank, DESC en de gekraste grammofoonplaat komen uitgebreid aan bod.

Resultaten

Deze opleiding zal u in staat stellen gemakkelijker feedback te geven en te ontvangen. Goede feedback kan bijdragen aan een werkklimaat waarin mensen het beste van zichzelf geven. Irritaties worden op een constructieve manier uitgesproken, mensen voelen zich gesteund door hun collega's en de samenwerking wordt productiever.

U leert tijdens deze praktijkgerichte cursus:

  • Meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden van feedback en het effect ervan op ons professionele leven
  • Feedback te geven naar anderen toe zonder hen te kwetsen
  • Op een constructieve manier om te gaan met kritiek
  • Conflictsituaties te ontmijnen en op een positieve manier op te lossen
  • Op een emotioneel intelligente manier omgaan met lastige of vervelende mensen
  • Feedback als hefboom te benutten voor een beter functioneren met elkaar

Referenties

"Ik wilde weten hoe ik goed kan samenvatten zonder lettelrijk het gezegde te herhalen en hoe je feedback geeft zonder dat de ander zich rot voelt. Mijn verwachtingen werden volledig ingelost: ik leerde hoe je slecht nieuws kunt brengen, hoe je goede feedback kunt geven en welke gesprekstechnieken je daarvoor kunt hanteren."

Anouk Courtin
Kleur bekennen

 

"Mijn doelstelling was vooral te leren hoe ik juiste en kwalitatieve feedback kan geven. Dankzij de vele oefeningen die we gedaan hebben en de tips en advies die ik gekregen hebben heb ik geleerd om op een directe en assertieve manier feedback te geven en bij mijn standpunt te blijven."

Karine Vandermosten
FOD P&O

 

Deze opleiding is beschikbaar als:

Personal coaching

De perfecte oplossing voor wie een intensieve en praktijkgerichte training op maat wenst.

In company training

Als groepstraining voor meerdere medewerkers van uw bedrijf of organisatie.

Compacte Workshop

Een korte, krachtige en intense vorm van training van een halve dag, een avondsessie of een moment naar keuze.

Contacteer ons voor meer info of een voorstel op maat