Gebrekkige zichtbaarheid op het web kost KMO's klanten

over internet marketing

Hoewel het internet de belangrijkste bron van informatie is over lokale bedrijven heeft slechts 44 procent van de kleine ondernemingen een website. Dat blijkt uit een onderzoek van WebVisible en Nielsen. 

Hoewel het internet de belangrijkste bron van informatie is over lokale bedrijven heeft slechts 44 procent van de kleine ondernemingen een website. Dat blijkt uit een onderzoek van WebVisible en Nielsen. 

Voor deze enquête werd een lokale onderneming gedefinieerd als een zaak in de directe omgeving van de respondenten, bijvoorbeeld restaurants, recreatieve plaatsen, loodgieters en boekhoudkantoren. 
Het internet blijkt voor 63 procent van de consumenten, maar ook eigenaars van kleinere zaken, de eerste plaats waar ze naartoe gaan om informatie te vinden over lokale bedrijven. 82 procent gebruikt daarvoor een zoekmachine. Toch heeft maar 44 procent van de kleine ondernemingen een website en de helft daarvan geeft minder dan tien procent van hun marketingbudget aan online reclame.

De studie stelt vast dat het gebruik van online media voor lokale zoekopdrachten toeneemt. Maar er bestaat een groot verschil tussen hoe eigenaars van kleine ondernemingen zich als consument gedragen en hoe ze hun eigen zaak online in de markt plaatsen. De helft van de respondenten zegt eerst een zoekmachine te gebruiken bij het zoeken naar informatie over lokale ondernemingen en 24 procent kiest eerst voor de Gouden Gids (online). 92 procent zegt tevreden te zijn met de resultaten die ze krijgen van zoekmachines, hoewel 39 procent aangeeft vaak bepaalde bekende zaken niet te kunnen lokaliseren. En dan is het waarschijnlijk dat een gelijkaardige zaak met een sterkere webaanwezigheid er een klant bij krijgt.

WebVisible stelt vast dat online zoeken en e-mail nieuwsbrieven de enige media zijn die groeien bij consumenten die op zoek zijn naar lokale producten of diensten. In vergelijking met twee jaar geleden geven respondenten aan zoekrobots en e-mail nieuwsbrieven meer te gebruiken, terwijl kranten, magazines, direct mail en radio minder gebruikt worden.

Van de kleinere bedrijven die een website hebben (minder dan de helft) zijn de meesten niet echt tevreden over hun online marketing: 51 procent vindt dat zijn site matig tot zwak presteert wat betreft het aantrekken van nieuwe klanten. Maar slechts 7 procent ziet meer klanten naar zijn website brengen als belangrijkste doel van marketing. Er wordt dan ook niet veel tijd aan besteed: 61 procent is minder dan drie uur per week bezig met het in de markt zetten van zijn website.