Zo kwam Ipad3 gratis in de media

| persbericht

De media zijn op zoek naar interessant nieuws. En u heeft ongetwijfeld een verhaal te vertellen. De vraag is alleen hoe u dit aanpakt.

Het is u zeker niet ontgaan: er was de afgelopen dagen heel wat te doen rond de lancering van het nieuwste Apple-snufje, de iPad3. Dit nieuwe product kwam uitgebreid aan bod in verschillende media. Het consumentenprogramma 'Peeters & Pichal' op Radio1 berekende dat kranten, tv- en radiozenders Apple zo'n 187.598 euro aan gratis publiciteit bezorgden.

Ipad3

Een artikel in de krant levert u snel honderden euro's aan advertentiewaarde op. Indien uw product of dienst de radio of tv haalt, kan de waarde al gauw oplopen tot enkele duizenden euro's.

187.598 euro is vrij indrukwekkend. Uiteraard is dit niet voor elk bedrijf of elke organisatie weggelegd. Toch laten vele bedrijven heel wat kansen onbenut om gratis waardevolle persaandacht te krijgen. 

De media zijn op zoek naar interessant nieuws. En u heeft ongetwijfeld een verhaal te vertellen. De vraag is alleen hoe u dit aanpakt.


5 tips voor een goed persbericht

Heel wat persberichten verdwijnen ongelezen in de prullenbak omdat ze geen nieuwswaarde hebben, onduidelijk zijn of slecht zijn opgesteld…

Hoe zorgt u er voor dat u deze valkuil vermijdt? Hierbij alvast 5 concrete tips.

1. Zorg ervoor dat uw persbericht echt nieuws brengt, en dat het niet zomaar een verkoopbrief is of een advertentie.

2. Goede persberichten schrijven is een vak apart. Een persbericht dat maar snelsnel is opgesteld, onduidelijk is, veel overbodige informatie bevat, te langdradig is… betekent voor de journalist extra verbeter- en opzoekwerk. Hou het kort, bondig en to the point.

3. Formuleer het bericht zo dat het belangrijkste eerst komt. De titel en de eerste paragraaf zijn doorslaggevend. Als die niet interessant genoeg gevonden wordt, is uw persbericht ten dode opgeschreven.

4.  Journalisten zijn drukbezette mensen: uit onderzoek blijkt dat u maar 7 seconden hebt om een journalist te overtuigen. Zorg dus voor een sterke binnenkomer en een uitnodigende titel voor uw persbericht. 

5. Voor de media zijn beelden heel belangrijk. Voorzie dus ook (liefst professioneel) fotomateriaal. Maak dat eventueel downloadbaar vanaf uw website. Misschien is de journalist geprikkeld door uw persbericht en wil hij méér weten. Geef hem die kans. Vergeet dus zeker ook niet uw website te vermelden. 

 

Meer tips en technieken voor een efficiënt en doeltreffend persbericht?

Hoe kom ik in de pers? 

Workshop hoe uw bedrijf of organisatie gratis in de media te krijgen met expert Alain Grootaers.